Search This Blog

Thursday, April 23, 2009

Ketua yg baik

Ketua...semua org pasti menginginkan untuk menjadi ketua..namanya seolah2 gah..dan bermakna..ia seoalah2 menunjukkan kejayaan seseorang apabila dipilih menjadi ketua....

ada org kata" saya tak perlu meraih undi, kerana jikalau saya di minati+disukai saya pasti dipilih menjadi ketua"
ada org juga berjanji mcm2 sekiranya diberi peluang menjadi ketua...tp subhanallah semuanya munafik......

ketua,
dr kecil kiter diberi peluang menjadi ketua seperti :
ketua kelas
ketua pengawas

dah besar:

ketua keluarga
ketua hakim...
ketua yg tua....

hahahaha

sebenarnya....menjadi ketua ini,bukan senang...biler kiter berjanji untuk menjadinya,bermulalah satu beban+ tggjawab yg berat.....yg mana setiap perlakuan kiter haruslah adil,jujur+saksama

saya pernah menjadi ketua satu masa dahulu..ketua blok, sewaktu di asrama..tp saya rasa saya masih bukan ketua yg baik....apabila rakan2 yg lain di denda,hanya kerna salah faham yg terjd..niat yg baik bertukar menjadi teruk, apabila ustazah kami masuk campur....
itulah perkara yg plg saya tidak gemar.....sejak dr itu..saya tidak lg menjd ketua....saya tahu ia bukan benda yg mudah.....

kini saya sudah bekerja,byk pengalaman saya timba dari kecil sehingga sekarang......
bg saya ketua yg baik ialah ketua yg:-

dirinya sentiasa mengikut jalan Allah..
klu itu dilakukan..bukan setakat semuanya akan maju..tp pasti dilimpahi rahmat+dimurahkan rezeki...

apa yg saya maksudkan mengikut jalan Allah....

bile dia menjadi ketua..dia menunjukkan anak muridnya apa yg perlu.....
biler dia bertindak, tidak ada mana2 pihak yg mendapat kepentingan....semua terima dgn adil...
biler menjadi ketua keluarga...dia....mendidiki isteri+anaknya dgn baik....

tp saya juga tahu, Allah mendengar stiap doa manusia..jikalau dianiaya..pasti dimakbulkan bukan?

jd berdoalah, walau anda tidak gembira dgn ketua...

1 comment:

  1. hai....welkam to da world of blogging...

    posting yg bernas....teruskan usaha...

    kalu tk bernas pon tak apa...ahahahaha

    ReplyDelete